Dijaki s statusom športnika
1. Vrste statusov
Vrhunski športnik (status A)
Status dijaka vrhunskega športnika lahko pridobi dijak, ki doseže vrhunski športni dosežek in pridobi kategorizacijo vrhunskega športnika na podlagi kriterijev, ki jih določa Olimpijski komite Slovenije.
Perspektivni športnik (status B)
Status dijaka perspektivnega športnika lahko pridobi dijak, ki je registriran pri nacionalni panožni športni zvezi in tekmuje v uradnih tekmovalnih sistemih nacionalnih panožnih športnih zvez.
2. Pisna vloga (anketa) za uveljavljanje pravice do prilagoditev in dokazila
Pisna vloga za uveljavljanje statusa športnika je v obliki ankete, ki jo izpolnite najkasneje do 30. 9. 2024.
V anketi je potrebno pripeti tudi skenirana dokazila za uveljavljanje pravic iz naslova statusa A ali statusa B:
- Kot dokazilo za uveljavljanje pravic iz naslova statusa A velja potrdilo Olimpijskega komiteja Slovenije - Združenja športnih zvez o vpisu v evidenco registriranih in kategoriziranih športnikov.
- Kot dokazilo za uveljavljanje pravic iz naslova statusa B velja potrdilo kluba 24-25.pdf.
Anketa se nahaja na povezavi: https://1ka.arnes.si/a/cb8c27c3
O pridobitvi pravice do prilagoditve odloči ravnatelj najkasneje v petnajstih dneh po prejemu popolne vloge. Za pripravo osebnih izobraževalnih načrtov sta zadolžena športna koordinatorja prof. Rok Gostiša in prof. Miha Bavčar.
Status velja največ za eno šolsko leto. Za podaljšanje pravice do prilagoditev je zato potrebno ponovno vložiti vlogo na začetku novega šolskega leta.
3. Pravice in obveznosti dijaka in šole
STATUS A
S statusom dijaka vrhunskega športnika se dijaku podeljuje naslednje posebne pravice in obveznosti v vzgojno – izobraževalnem procesu:
ODSOTNOST OD POUKA |
Dijak lahko opravičeno izostane od pouka v primeru priprav ali tekmovanj s predhodnim dogovorom z razrednikom.
|
DOGOVORI ZA TERMINE USTNIH OCENJEVANJ ZNANJA |
Pri ustnem ocenjevanju znanja ima dijak pravico, da se s posameznim profesorjem vnaprej dogovori za termine ocenjevanj v skladu z vnaprej predvidenimi odsotnostmi zaradi športnih udejstvovanj. |
NAPOVEDANA ODSOTNOST V ČASU REDNIH PISNIH OCENJEVANJ ZNANJA |
Dijak se je dolžan udeležiti napovedanega pisnega ocenjevanja, ki je določen za vse dijake. Če ima dijak v času pisnega ocenjevanja priprave ali tekmovanje, se s profesorjem dogovori za nadomestni termin ocenjevanja. V tem primeru mora svojo odsotnost javiti razredniku in profesorju, pri katerem ima pisno ocenjevanje najkasneje dva delovna dneva pred napovedanim terminom pisnega ocenjevanjem. Če dijak svoje odsotnosti ne javi pravočasno, mu profesor ni dolžan zagotoviti nadomestnega termina.
|
NADOMESTNI TERMINI IZVEN OCENJEVALNEGA OBDOBJA |
Učne obveznosti, ki jih dijak – vrhunski športnik ne opravi v zakonsko določenih rokih zaradi daljše odsotnosti in je posledica mednarodnih tekmovanj oz. drugih neodložljivih športnih obveznosti, opravlja naknadno, po dogovoru s posameznim profesorjem, razrednikom in vodstvom šole.
|
ZASTOPANJE GIMNAZIJE MOSTE NA ŠPORTNIH TEKMOVANJIH |
Dijak se obvezuje, da bo zastopal Gimnazijo Moste na športnih tekmovanjih, ki se jih šola udeležuje.
|
STATUS B
S statusom dijaka perspektivnega športnika se dijaku podeljuje naslednje posebne pravice in obveznosti v vzgojno – izobraževalnem procesu:
ODSOTNOST OD POUKA |
Dijak lahko opravičeno izostane od pouka v primeru priprav ali tekmovanj s predhodnim dogovorom z razrednikom.
|
DOGOVORI ZA TERMINE USTNIH OCENJEVANJ ZNANJA |
Pri ustnem ocenjevanju znanja ima dijak pravico, da se s posameznim profesorjem vnaprej dogovori za termine ocenjevanj v skladu z vnaprej predvidenimi odsotnostmi zaradi športnih udejstvovanj. |
NAPOVEDANA ODSOTNOST V ČASU REDNIH PISNIH OCENJEVANJ ZNANJA |
Dijak se je dolžan udeležiti napovedanega pisnega ocenjevanja, ki je določen za vse dijake. Če ima dijak v času pisnega ocenjevanja priprave ali tekmovanje, se s profesorjem dogovori za nadomestni termin ocenjevanja. V tem primeru mora svojo odsotnost javiti razredniku in profesorju, pri katerem ima pisno ocenjevanje najkasneje dva delovna dneva pred napovedanim terminom pisnega ocenjevanjem. Če dijak svoje odsotnosti ne javi pravočasno, mu profesor ni dolžan zagotoviti nadomestnega termina.
|
MIROVANJE STATUSA |
Če ima dijak v času prvega ocenjevalnega obdobja negativno oceno pri dveh ali več predmetih mu lahko status perspektivnega športnika preide v začasno »mirovanje«.
|
ZASTOPANJE GIMNAZIJE MOSTE NA ŠPORTNIH TEKMOVANJIH |
Dijak se obvezuje, da bo zastopal Gimnazijo Moste na športnih tekmovanjih, ki se jih šola udeležuje. |
Vir: Prilagoditve obveznosti dijakom ureja Pravilnik o prilagoditvah šolskih obveznosti dijaku v srednji šoli (Uradni list RS, št. 30/18) - https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=PRAV13430
Dijaki s pravico do prilagoditev šolskih obveznosti
1. Šola prilagodi šolske obveznosti dijaku:
- ki se vzporedno izobražuje,
- zaradi daljših ali pogostih odsotnostih iz zdravstvenih razlogov,
- nadarjenemu dijaku,
- dijaku, ki se pripravlja na mednarodna tekmovanja v znanju ali na druge mednarodne izobraževalne in kulturne prireditve ter izmenjave,
- dijaku v primeru drugih športnih in kulturnih dejavnosti,
- dijaku, ki prihaja iz tuje države,
- dijaku s posebnimi potrebami, poleg prilagoditev, določenih z odločbo o usmeritvi,
- v drugih utemeljenih primerih.
2. Pisna vloga za uveljavljanje pravice do prilagoditev in dokazila
Pisno vlogo za OIN je treba oddati (osebno ali na e-naslov) šolski svetovalni delavki Alenki Maček (Ta e-poštni naslov je zaščiten proti smetenju. Za ogled potrebujete Javascript, da si jo ogledate.) najkasneje do 30. septembra za tekoče šolsko leto. Iz utemeljenih razlogov je sicer možno vlogo vložiti tudi med šolskim letom.
O pridobitvi pravice do prilagoditev odloči ravnatelj najkasneje v petnajstih dneh po prejemu popolne vloge. Status dijaka s posebnimi pravicami velja največ za eno šolsko leto. Za podaljšanje pravice do prilagoditev je zato potrebno ponovno vložiti vlogo na začetku novega šolskega leta.
V spodnji tabeli so navedena dokazila, ki jih je potrebno oddati kot prilogo pisne vloge.
Pogoj |
Dokazilo |
Vzporedno izobraževanje |
Potrdilo o vpisu na šoli in urnik šole, na kateri se vzporedno izobražuje |
Daljše ali pogoste odsotnosti od pouka iz zdravstvenih razlogov |
Zdravniško potrdilo. |
Nadarjen dijak in dijak, ki se pripravlja na mednarodna tekmovanja v znanju ali na druge mednarodne izobraževalne in kulturne prireditve ter izmenjave |
Diplome, priznanja na državnih in mednarodnih tekmovanjih, potrdilo organizacije, ki vodi priprave na mednarodna tekmovanja v znanju ali na druge mednarodne izobraževalne ali kulturne prireditve ter izmenjave (pri tem poda podatke o časovno obremenitvi dijaka: npr. število na tedenski ali mesečni ravni, predvidena časovna obdobja intenzivnejših priprav, obdobje izmenjav ipd.) |
Dijak, ki se udejstvuje kulturnih dejavnostih |
Potrdilo organizacije, v kateri se udejstvuje (pri tem poda podatke o časovno obremenitvi dijaka: npr. število na tedenski ali mesečni ravni, predvidena časovna obdobja intenzivnejših priprave, obdobje izmenjav ipd.) |
Dijaki priseljenci |
Dokazilo ni potrebno, ker šola razpolaga z dokumentacijo in uradnimi evidencami |
V drugih utemeljenih primerih |
Na primer potrdilo ali mnenje specialnega pedagoga, psihologa, kliničnega psihologa, psihiatra, strokovnjaka iz Svetovalnega centra za otroke in mladostnike itd. Zaželeno je, da je v mnenju zajet tudi predlog šoli glede prilagoditev - katere prilagoditve bi bile za dijaka najbolj ustrezne. Upoštevana bodo dokazila, ki niso starejša od enega leta, izjemoma tudi starejša. |
V primeru, da dokazil ne morete pridobiti oziroma nanje še čakate, se v zvezi s tem dogovorite s šolsko svetovalno delavko za sestanek.
3. Najpogostejše prilagoditve, ki jih imajo naši dijaki
- podaljšan čas pisnega ocenjevanja (do 50% celotnega časa ocenjevanja),
- možnost nadomestnih terminov,
- opravičena odsotnost v določenih obdobjih,
- prilagoditev velikosti pisave na pisnih testih.
Prilagoditve obveznosti dijakom ureja Pravilnik o prilagoditvah šolskih obveznosti dijaku v srednji šoli (Uradni list RS, št. 30/18) - https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=PRAV13430
Dijaki s posebnimi potrebami
- Opredelitev dijakov s posebnimi potrebami
Otroci/mladostniki s posebnimi potrebami so otroci, ki potrebujejo prilagojeno izvajanje programov vzgoje in izobraževanja z dodatno strokovno pomočjo ali prilagojene programe vzgoje in izobraževanja oziroma posebne programe vzgoje in izobraževanja.
Glede na vrsto primanjkljaja ločimo naslednje skupine otrok/mladostnikov s posebnimi potrebami:
- otroci/ mladostniki z motnjami v duševnem razvoju,
- slepi in slabovidni otroci/ mladostniki oziroma otroci/ mladostniki z okvaro vidne funkcije,
- gluhi in naglušni otroci/ mladostniki,
- otroci/ mladostniki z govorno-jezikovnimi motnjami,
- gibalno ovirani otroci/ mladostniki,
- dolgotrajno bolni otroci/ mladostniki,
- otroci/ mladostniki s primanjkljaji na posameznih področjih učenja,
- otroci/ mladostniki z avtističnimi motnjami in
- otroci/ mladostniki s čustvenimi in vedenjskimi motnjami.
- Začetek postopka usmerjanja
Postopek usmerjanja otroka/mladostnika s posebnimi potrebami se začne s pisno zahtevo staršev. Pisno zahtevo za usmerjanje lahko zase vloži tudi oseba starejša od 15. let (starejša mladoletnica oziroma starejši mladoletnik; v nadaljnjem besedilu: starejši mladoletnik). V primeru kolizije ravnanj med otrokom in starši se otroku določi skrbnika za posebne primere v skladu z zakonom, ki ureja družinska razmerja.
Pisna zahteva za začetek postopka usmerjanja se vloži na območni enoti Zavoda Republike Slovenije za šolstvo, pristojni glede na kraj stalnega prebivališča otroka s posebnimi potrebami.
Postopek usmerjanja je uveden, ko Zavod Republike Slovenije za šolstvo prejme popolno zahtevo za začetek postopka usmerjanja.
Več o začetku postopka: https://www.zrss.si/usmerjanje-otrok-posebne-potrebe/pogosta-vprasanja-in-odgovori/
- Individualiziran program
Šola mora za dijaka s posebnimi potrebami pripraviti individualizirani program. Za pripravo in spremljanje izvajanja individualiziranega programa ravnatelj šole imenuje strokovno skupino, ki jo sestavljajo strokovni delavci, ki bodo sodelovali pri izvajanju vzgojno-izobraževalnega programa. Vodja strokovne skupine je eden od svetovalnih delavcev. Poleg njega sta v skupini še razrednik in profesor enega od predmetov.
Z individualiziranim programom dela se določijo:
- cilji in oblike dela na posameznih vzgojno-izobraževalnih področjih,
- strategije vključevanja otroka s posebnimi potrebami v skupino,
- potrebne prilagoditve pri preverjanju in ocenjevanju znanja
- uporaba prilagojene in pomožne izobraževalne tehnologije,
- izvajanje fizične pomoči,
- izvajanje tolmačenja v slovenskem znakovnem jeziku,
- prehajanje med programi ter potrebne prilagoditve pri organizaciji,
- časovna razporeditev pouka,
- veščine za čim večjo samostojnost v življenju (prilagoditvene spretnosti).
V pripravo in spremljanje individualiziranega programa morajo biti vključeni starši ter otrok/mladostniki s posebnimi potrebami, upoštevaje njegovo zrelost in starost. Individualiziran program je potrebno najmanj v vsakem vzgojno-izobraževalnem obdobju evalvirati in ga po potrebi spremeniti.
Za vsa vprašanja v zvezi s postopkom usmerjanja in prilagoditvami opravljanja šolskih obveznosti lahko kontaktirate svetovalno službo po telefonu: 01 54 74 108.
Podrobnejše informacije o dijakih s posebnimi potrebami najdete na: https://www.gov.si/teme/srednjesolsko-izobrazevanje-za-otroke-s-posebnimi-potrebami/