Dijaki s posebnimi potrebami

01  Kdo

Opredelitev dijakov s posebnimi potrebami

Otroci/mladostniki s posebnimi potrebami so otroci, ki potrebujejo prilagojeno izvajanje programov vzgoje in izobraževanja z dodatno strokovno pomočjo ali prilagojene programe vzgoje in izobraževanja oziroma posebne programe vzgoje in izobraževanja.


Glede na vrsto primanjkljaja ločimo naslednje skupine otrok/mladostnikov s posebnimi potrebami:

  • otroci/ mladostniki z motnjami v duševnem razvoju,
  • slepi in slabovidni otroci/ mladostniki oziroma otroci/ mladostniki z okvaro vidne funkcije,
  • gluhi in naglušni otroci/ mladostniki,
  • otroci/ mladostniki z govorno-jezikovnimi motnjami,
  • gibalno ovirani otroci/ mladostniki,
  • dolgotrajno bolni otroci/ mladostniki,
  • otroci/ mladostniki s primanjkljaji na posameznih področjih učenja,
  • otroci/ mladostniki z avtističnimi motnjami in
  • otroci/ mladostniki s čustvenimi in vedenjskimi motnjami.

02 Postopek

Postopek usmerjanja otroka/mladostnika s posebnimi potrebami se začne s pisno zahtevo staršev. Pisno zahtevo za usmerjanje lahko zase vloži tudi oseba starejša od 15. let (starejša mladoletnica oziroma starejši mladoletnik; v nadaljnjem besedilu: starejši mladoletnik). V primeru kolizije ravnanj med otrokom in starši se otroku določi skrbnika za posebne primere v skladu z zakonom, ki ureja družinska razmerja.


Pisna zahteva za začetek postopka usmerjanja se vloži na območni enoti Zavoda Republike Slovenije za šolstvo, pristojni glede na kraj stalnega prebivališča otroka s posebnimi potrebami.


Postopek usmerjanja je uveden, ko Zavod Republike Slovenije za šolstvo prejme popolno zahtevo za začetek postopka usmerjanja.

Pisna vloga za OIN

03  Program

Individualiziran program

Šola mora za dijaka s posebnimi potrebami pripraviti individualizirani program. Za pripravo in spremljanje izvajanja individualiziranega programa ravnatelj šole imenuje strokovno skupino, ki jo sestavljajo strokovni delavci, ki bodo sodelovali pri izvajanju vzgojno-izobraževalnega programa. Vodja strokovne skupine je eden od svetovalnih delavcev. Poleg njega sta v skupini še razrednik in profesor enega od predmetov. 


Z individualiziranim programom dela se določijo:

  • cilji in oblike dela na posameznih vzgojno-izobraževalnih področjih,
  • strategije vključevanja otroka s posebnimi potrebami v skupino,
  • potrebne prilagoditve pri preverjanju in ocenjevanju znanja
  • uporaba prilagojene in pomožne izobraževalne tehnologije,
  • izvajanje fizične pomoči,
  • izvajanje tolmačenja v slovenskem znakovnem jeziku,
  • prehajanje med programi ter potrebne prilagoditve pri organizaciji,
  • časovna razporeditev pouka,
  • veščine za čim večjo samostojnost v življenju (prilagoditvene spretnosti).


V pripravo in spremljanje individualiziranega programa morajo biti vključeni starši ter otrok/mladostniki s posebnimi potrebami, upoštevaje njegovo zrelost in starost. Individualiziran program je potrebno najmanj v vsakem vzgojno-izobraževalnem obdobju evalvirati in ga po potrebi spremeniti.


Za vsa vprašanja v zvezi s postopkom usmerjanja in prilagoditvami opravljanja šolskih obveznosti lahko kontaktirate svetovalno službo po telefonu: 01 54 74 108.