Dijaki s posebnimi potrebami
01 Kdo
Opredelitev dijakov s posebnimi potrebami
Otroci/mladostniki s posebnimi potrebami so otroci, ki potrebujejo prilagojeno izvajanje programov vzgoje in izobraževanja z dodatno strokovno pomočjo ali prilagojene programe vzgoje in izobraževanja oziroma posebne programe vzgoje in izobraževanja.
Glede na vrsto primanjkljaja ločimo naslednje skupine otrok/mladostnikov s posebnimi potrebami:
- otroci/ mladostniki z motnjami v duševnem razvoju,
- slepi in slabovidni otroci/ mladostniki oziroma otroci/ mladostniki z okvaro vidne funkcije,
- gluhi in naglušni otroci/ mladostniki,
- otroci/ mladostniki z govorno-jezikovnimi motnjami,
- gibalno ovirani otroci/ mladostniki,
- dolgotrajno bolni otroci/ mladostniki,
- otroci/ mladostniki s primanjkljaji na posameznih področjih učenja,
- otroci/ mladostniki z avtističnimi motnjami in
- otroci/ mladostniki s čustvenimi in vedenjskimi motnjami.
02 Postopek
Postopek usmerjanja otroka/mladostnika s posebnimi potrebami se začne s pisno zahtevo staršev. Pisno zahtevo za usmerjanje lahko zase vloži tudi oseba starejša od 15. let (starejša mladoletnica oziroma starejši mladoletnik; v nadaljnjem besedilu: starejši mladoletnik). V primeru kolizije ravnanj med otrokom in starši se otroku določi skrbnika za posebne primere v skladu z zakonom, ki ureja družinska razmerja.
Pisna zahteva za začetek postopka usmerjanja se vloži na območni enoti Zavoda Republike Slovenije za šolstvo, pristojni glede na kraj stalnega prebivališča otroka s posebnimi potrebami.
Postopek usmerjanja je uveden, ko Zavod Republike Slovenije za šolstvo prejme popolno zahtevo za začetek postopka usmerjanja.
03 Program
Individualiziran program
Šola mora za dijaka s posebnimi potrebami pripraviti individualizirani program. Za pripravo in spremljanje izvajanja individualiziranega programa ravnatelj šole imenuje strokovno skupino, ki jo sestavljajo strokovni delavci, ki bodo sodelovali pri izvajanju vzgojno-izobraževalnega programa. Vodja strokovne skupine je eden od svetovalnih delavcev. Poleg njega sta v skupini še razrednik in profesor enega od predmetov.
Z individualiziranim programom dela se določijo:
- cilji in oblike dela na posameznih vzgojno-izobraževalnih področjih,
- strategije vključevanja otroka s posebnimi potrebami v skupino,
- potrebne prilagoditve pri preverjanju in ocenjevanju znanja
- uporaba prilagojene in pomožne izobraževalne tehnologije,
- izvajanje fizične pomoči,
- izvajanje tolmačenja v slovenskem znakovnem jeziku,
- prehajanje med programi ter potrebne prilagoditve pri organizaciji,
- časovna razporeditev pouka,
- veščine za čim večjo samostojnost v življenju (prilagoditvene spretnosti).
V pripravo in spremljanje individualiziranega programa morajo biti vključeni starši ter otrok/mladostniki s posebnimi potrebami, upoštevaje njegovo zrelost in starost. Individualiziran program je potrebno najmanj v vsakem vzgojno-izobraževalnem obdobju evalvirati in ga po potrebi spremeniti.
Za vsa vprašanja v zvezi s postopkom usmerjanja in prilagoditvami opravljanja šolskih obveznosti lahko kontaktirate svetovalno službo po telefonu:
01 54 74 108.